Publisert
12.October.2016
Togstreiken rammer næringslivet for fullt
Streiken blant medlemmene i Norsk lokomotivmannsforbund er ytterligere opptrappet, blant annet hos godsselskapet CargoNet, og de som rammes nå er næringslivet.
– Denne uken mister vi 50% kapasitet på Nordlandsbanen og Bergensbanen, og 25% kapasitet på Sørlandsbanen. Det er klart at dette får konsekvenser for godset som skal frem, sier kommunikasjons og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord.
– Vi må overføre disse volumene på bil. Etter hvert som togkapasiteten minimeres, må alle kjøre bil. Vi merker allerede at det blir stadig vanskeligere å få tak i nok biler. Utover i uken, vil streiken medføre forsinkelser også for varetransporten. Det betyr at varene du og jeg handler ute i butikk ikke kommer frem til rett tid, sier Hagen.
Fra PostNords nordiske logistikkbarometer er signalene entydige: Næringslivet er i ferd med å gi opp toget.
Det avgjørende ved valg av logistikkleverandør er leveringskvalitet og pris. Men også miljø er stadig viktigere. I Norge stilles det imidlertid ikke lenger krav om bruk av tog til fremføring av varene. I 2012 svarte 32 prosent at de ba om at jernbanen skulle brukes, i 2014 er denne andelen sunket til 18 prosent.
– Denne streiken kan være farvel til tog som vårt hovedalternativ for å frakte gods over lange avstander i Norge. Slike streiker bidrar til å ødelegge ryktet til jernbanen, som i utgangspunktet er en effektiv og miljøvennlig måte å frakte gods mellom de store byene i Norge. Vi merker det i økende grad; kundene tør ikke ta sjansen på at varene ikke kommer frem. Effekten av streiken er at stadig flere av pakkene nå må ta bilen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord.