Publisert
21.February.2017
Ulstein Verft skal bygge Color Lines nye hybrideskip
Color Line og Ulstein Verft har signert kontrakt om bygging av verdens største plug-in hybridskip. Det miljøvennlige skipet skal settes inn i trafikk på strekningen Sandefjord – Strömstad fra sommersesongen 2019. Ulstein vant kontrakten i konkurranse med flere andre verft.
– Det er svært gledelig at norsk verftsindustri har vist seg internasjonalt konkurransedyktig og at Color Line bidrar til en videreutvikling av norsk maritim næring, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.
– Dette er en viktig milepæl for oss, og vi ser frem til det videre samarbeidet med Color Line, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.
[factbox id=”1″]Grønn teknologi
Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger. Fartøyet tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet blir en plug-in hybrid, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer. Med landstrøm i Sandefjord vil alle norske havner som Color Line trafikkerer ha landstrømanlegg. Skipet vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord indre havn, og skipet vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.
Det 160 meter lange skipet, med arbeidsnavnet «Color Hybrid», kan ta med 2 000 passasjerer og 500 biler. Det vil ha nesten dobbel kapasitet som «M/S Bohus», som etter planen skal fases ut når det nye skipet skal settes i drift sommeren 2019. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige, og vil representere et utvidet og forbedret servicetilbud om bord og dermed en ny og bedre reiseopplevelse.
Det nye skipet vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.
Den totale sysselsettingseffekten av byggingen representerer om lag 950 årsverk i følge en ringvirkningsanalyse utarbeidet av MENON.